Danskernes farlige motorvejsvaner

Det kan godt være, at vi i Danmark overordnet set, hvert år bringer antallet af dødsulykker i trafikken ned. Faktisk havde 2015 det næstlaveste antal dødsulykker på danske veje, hvor 178 mennesker måtte lade livet i forbindelse med trafikuheld. Sidste år er således kun overgået af 2012, hvor antallet af dødsulykker var rekordlave 167. Vi bliver altså bedre til at forebygge dødsulykker i Danmark, men sagen er den, at hvert enkelt borger kan gøre meget for at sænke tallet af ulykker endnu mere.

Antallet af kollisioner på de danske motorveje har i år nemlig bevæget sig i den forkerte retning. Hvor 2014 oplevede 567 ulykker på motorvejen, forekom der i 2015 642 ulykker. Det er således en stigning på 75 – altså en stigning på lidt mere end 13%.

Det er endnu ikke til at sige, hvorvidt stigningen skyldes en reel tendens, eller om det er et statistisk udsving, men ikke desto mindre er mange af ulykkerne bagendekollisioner. Mens vi må lade fremtiden vise, om vi er blevet dårligere billister på motorvejen, så kan der gøres en del forebyggende arbejde netop på det område. I særdeleshed kan bagendekollisioner undgås, hvis vi begynder at køre mere efter loven – vi har nemlig dårlige kørevaner på motorvejen.

Farligt køreadfærd

Det kan godt være, at mange selv synes, at de kører godt. Men fakta er alligevel, at mange udviser farligt køreadfærd på motorvejene, og det taler netop sit tydelige sprog med stigningen i ulykker. Samme farlige kørselsadfærd kan muligvis findes på de mindre veje også, men risiciene forøges i takt med at hastighedsbegrænsningerne er højere. Eksempelvis bør den høje fart betyde større afstande mellem bilerne, da bremselængden er længere, men dette ses eksempelvis sjældent overholdt.

Overordnet set har danskerne fem dårlige – og farlige – vaner på motorvejene. Om det er et resultat af utålmodighed eller uvidenhed vides ikke, men kombinationen af de høje fart og de dårlige vaner kan være en livsfarlig cocktail.

Vi er dårlige til at holde afstand. Selvom de fleste måske opfatter afstanden til den forankørende som acceptabel, så er de færreste klar over, hvor stor afstanden i virkeligheden bør være på motorvejen, når man brager afsted med 130 km i timen. Tommelfingerreglen hedder sig, at afstanden skal svare til halvdelen af hastigheden. Det vil sige, at der bør være 65 meter mellem bilerne. Desuden er mange også i tvivl om flettereglerne. Eksempelvis ved vejarbejde eller ændrede vejlinjer udviser folk ofte uvidenhed omkring idéen om princippet i lynlås-fletning.

Derudover er vi for ukoncentrerede, når vi kører, og det kan vise sig ekstra farligt, hvis det sker på motorvejen. Der er altid mails, sms’er eller et opkald på telefonen, men man må på ingen måde fjerne fokus fra vejen. Lad derfor din telefon ligge. Vi kører også for stærkt, og dem, som ofte befærder sig på motorvejen, kan med garanti nikke genkendende til, at man ofte må trække til højre for en billist, som tydeligvis kører med al for høj hastighed. Desuden kan mange nok også genkende, at vi er for dårlige til at trække til højre, hvilket også kan resultere i farlige situationer.