Førerløse minibusser på vej mod offentlige veje

En lille bus med plads til 12 passagerer kan opleves på lukkede områder i Washington såsom universiteter og lufthavne. Det er der ikke noget mærkeligt i, vil de fleste tænke, men denne lille bus, der bærer navnet Ollie, er førerløs.

Den er stadig i sin testfase, så derfor kører den indtil videre kun i beskyttede områder, men meningen er bestemt, at den skal ud på almindelige veje så snart som muligt. Den førerløse bus forventes at komme ud på almindelige ruter i både Las Vegas og Miami allerede næste år, hvor den derfor kan opleves i gadebilledet. Det er fagre nye verden, men en verden med fordele, hvor taxaer og busser kan erstattes med sikre og førerløse løsninger, der samtidig kan agere med alle passagerer, mens den er opmærksom på trafikken.

Markedet for førerløse køretøjer er stort

Local Motors, der står bag Ollie, har lavet bussen som et delvist 3D print og har installeret IBM’s Watson-teknologi. Det er et stykke software, der gør det muligt for passagererne at stille spørgsmål til bussen og få oplysninger om den rute, der køres.

Med den konkurrence, der er på markedet, så satser Local Motors stort med Ollie, som de regner med bliver det første førerløse køretøj på vejene. Der bliver derfor set frem til muligheden for at få Ollie ud i to store byer baseret på den erfaring, bilen gør sig på de lukkede områder.

Indtil videre har Ollie ikke fået en eneste skade, noget der tyder på, at teknologien virker. Ollie har nemlig den samme type af lasersensorer, der også findes i Googles førerløse bil, og Ollie har også en ”got to stop” funktion, der gør, at Ollie bremser det øjeblik, bilen rør ved noget.

Samtidig bliver Ollie testet løbende af omgivelserne, der prøver bilen af på alle mulige måder. Men de tests, som folk derude kommer med, er blot med til at gøre Ollie bedre og vise, at Ollie er klar til mere voldsom trafik.

Den menneskelige faktor

Hvis nogen kommer for tæt på Ollie og rør ved bilen, så stopper Ollie. Det vil en buschauffør også gøre, men buschaufføren kan godt blive sur og råbe af den, der gjorde det. Det sidste er ikke en af det menneskelige egenskaber, der vil være at finde hos Ollie.

Mange mennesker er lidt skræmt af teknologien, og en computerstyret og førerløs bil, der skælder ud, er ikke vejen at gå. De menneskelige egenskaber, som Ollie skal have, skal være empatiske. På den måde kan den kløft, der er mellem menneske og maskine nedbrydes og en naturlig relation kan opbygges i stedet.

Hvis passagerne kan reagere og interagere med maskinen, så kan en relation blive opbygget, og det vil gøre turen mere behagelig for alle passagerer. På sigt skal Ollie også kunne koble sig op på hver enkelt passagers medieprofil og dermed kommunikere på et meget mere personligt plan med hver enkel passager, der kan få meget mere ud af sin rejse, end det har været muligt hidtil.